Cучасні підходи до проведення класних годин
Існує велика різноманітність форм, які класний керівник може використовувати для організації спілкування на тематичних класних годинах. Вибір форми залежить від:
1) мети, яку вчитель поставив для даної зустрічі з учнями;
2) віку школярів;
3) існуючих умов і доступних засобів;
4) досвідченості викладача.
Найбільш поширені такі форми проведення тематичних класних годин:
1) бесіда на певну тему (учні міркують на задану тему, що вчить їх формувати і висловлювати свою думку);
2) дискусія, диспут, дебати, (клас ділиться на групи, представники яких висловлюються на захист протилежних позицій з даного питання; така форма допомагає залучити учнів до обговорення різних проблем, вчить вислуховувати і розуміти думку інших, відстоювати свою точку зору);
3) дорадчі групи (клас ділиться на невеликі групи, кожна з яких протягом короткого відрізка часу обговорює дану тему чи проблему, потім представник групи повідомляє висновки, зроблені його командою; подібна форма проведення класної години сприяє спілкуванню всередині групи, розвитку мислення у дітей, вмінню працювати в команді, робити самостійні відкриття при вивченні матеріалу);
4) рольова гра (коротко програється проблемна ситуація, після чого учні мають можливість її обговорити, проаналізувати і зробити висновки; така форма допомагає краще зрозуміти проблему, відчувши її через обігрування тої чи іншої ролі);
5) тематична лекція (розкриваються важливі для школярів теми, такі як куріння, наркоманія, безпека, здоров'я і т. п.; крім того, лекції можуть бути пізнавальними - про культуру, традиції, біографії і т. д.);
6) лекційний форум (обговорення теми після прочитаної лекції - оживляє саму лекцію, стимулює учнів проявляти інтерес до поданої інформації);
7) класні збори (розподіляються обов'язки між учнями, даються різні доручення, вислуховуються звіти про виконання даних доручень);
8) година спілкування (така форма передбачає розгляд тем, що цікавлять учнів, рішення виниклих в класі проблем за допомогою їх обговорення; вчить школярів бути відвертими один з одним і вчителем, не боятися і вміти вирішувати конфліктні ситуації);
9) питання і відповіді (вчитель і учні мають можливість поставити один одному будь-які запитання, які їх цікавлять, що сприяє розвитку відносин між ними, відкритості і допомагає вирішувати виникаючі проблеми);
10) екскурсія (дозволяє корисно організувати дозвілля учнів);
11) ігри-подорожі (розвивають уяву учнів, допомагають в ігровій формі розширити їх кругозір);
12) тренінги (навчають школярів правильній поведінці в тих чи інших ситуаціях, закріплюючи це на практиці через програвання певних сценаріїв);
13) конференції (навчають школярів серйозно ставитися до певних питань, самостійно працювати з інформаційним матеріалом, підготовляти тему, виступати перед аудиторією);
14) симпозіум, форум симпозіуму (кільком хлопцям пропонується матеріал для виступу з різних аспектів даної теми, після симпозіуму можна провести неформальне обговорення теми всією групою);
15) семінар (клас працює над дослідженням теми під керівництвом експерта);
16) комісія, форум комісії (кілька хлопців, добре підготовлених з даної теми, беруть участь у вільному обговоренні цієї теми перед усім класом, можливі дискусії, після чого слідує обговорення почутої інформації всіма учнями);
17) майстер-класи (учні діляться на групи за інтересами під керівництвом кількох експертів, в групах обговорюються конкретні теми; такі групи можна організувати для прослуховування різних виступів, перегляду демонстрацій, обговорення різних аспектів однієї теми, роботи, практики та оцінки);
18) робочі групи (всі учні класу діляться на групи, перед якими ставляться певні завдання, які вони повинні виконати; такі групи сприяють співпраці школярів та спілкуванню один з одним);
19) театральні постановки (розвивають творчий потенціал учнів, сприяють їх культурному вихованню);
20) ігри, подібні телевізійним шоу, таким як «КВН», «Брейн-ринг», «Перший мільйон», «Зірковий час» і т. п. (У цікавій для учнів формі підноситься пізнавальний матеріал, участь в командах виробляє вміння гуртуватися).
Це далеко не повний список можливих форм проведення класних годин. Можна використовувати будь-які нові форми, доступні в шкільних умовах. Головне, щоб учням було цікаво і класна година досягав цілей, поставлених керівником.
Нижче деякі з форм тематичних класних годин будуть розглянуті більш докладно.
В допомогу викладачеві
Викладач не повинен дозволяти собі занадто повчального тону під час проведення класної години. Таке ставлення буде тільки придушувати ініціативу і бажання школярів висловлювати свою власну думку.
Під час класних годин дуже важливо вміти створити комфортний мікроклімат в класі, інакше учні будуть почувати себе незатишно, затиснуте, нерішуче. Їм буде важко зважитися висловлювати свою думку через острах бути почутими, неправильно понятими, не прийнятими іншими.
Можна запропонувати певні правила спілкування в класі. Наприклад, такі:
1) поважати один одного;
2) з увагою і повагою ставитися до думки іншого;
3) якщо один говорить, ніхто його не перебиває, поки він не закінчить свою думку;
4) якщо хтось хоче висловитися, повинен підняти руку, а не вигукувати з місця і т. П.
Буде ще краще, якщо викладач запропонує учням спільно виробити подібні правила поведінки. Їх участь у складанні правил спонукає учнів бути більш дисциплінованими в їх виконанні.
|