Завдання
Прочитайте текст мовчки і доведіть, що висловлювання належить до оповідання ( Текст-зразок ви знайдете на картці 2 в роздатковому матеріалі. У вас є 2 хвилини.). (Тихо звучить музика ) . (Текст надрукований для кожного учня і вчителів. Картка 2) (Слайд № 8 додається)
СИВИЙ ЛУНЬ
Часто можна почути приказку: сивий як лунь. Та не всі знають, що воно таке — сивий лунь. Не знав цього і я, хоча не раз чував приказку. Я дізнався, що лунь — це такий птах. Є їх кілька видів: польовий, степовий, болотяний і луговий. Та «сивий» найбільше пасує до польового луня. Старий самець має попелясто-сірі крила і спину, білу голівку і білуватий живіт (експозиція). Одного разу випало мені спостерігати, як лунь полює. І ось що я (зав,язка)помітив: він завжди вилітає в один і той же час і в одному й тому ж напрямку. Політ його незвичний: птах майже не махає крилами, так що здається, ніби він дуже втомився й ось-ось упаде. А насправді лунь пильно вишукує здобич: мишей, ящірок, дрібних пташок. Якось ішов я лугом по високій та густій траві. Сонце звернуло вже за полудень і перестало припікати, та повітря було ще гаряче. Стомившись, я ліг горілиць. Тихо шелестіла трава, у блакитному небі пливли маленькі білі хмаринки. У цій тихій благодаті я задрімав. Прокинувся від пронизливого пташиного крику. Наді мною літали луні. Літали не безладно, а мовби трьома поверхами. Найвище кружляв старий, досвідчений птах, трохи нижче — троє молодих, а ще нижче — мати-луниця. «Що воно за парад такий?» — здивувався я. Старий лунь ловив на землі здобич, високо злітав і кидав її. Молоді луні намагалися зловити. Спочатку це їм не вдавалося. Тоді здобич коло землі підхоплювала луниця. Піймавши, вона злітала вгору, а лунь-батько займав її місце внизу, і навчання тривало далі. Ось один молодий лунь таки приловчився впіймати здобич. Батько кинувся шукати нову. Щодалі йому доводилося частіше й частіше ловити на землі здобич. Усе спритніше підхоплювали її діти(розв.дії)… Раптом сталося щось дивне. Двоє метких молодих птахів щоразу спритно ловили здобич, не допускаючи до неї третього. Ніби збиткували над ним. Тоді батько стрімголов кинувся вниз і відігнав бешкетників. Тепер засвоювати науку полювання залишився третій молодий лунь(кульмінація)… «Скільки ласки й суворості, наполегливості й терпіння, — подумалось мені, — потрібно цим птахам, щоб навчити дітей… Чи не так воно і в людей?..»(розв,язка) (Г. Майстренко).
Отже, давайте доведемо, що дане висловлювання є оповіданням. (Учні висловлюють свою точку зору. Доводять її.) Розповідь про 1 подію,у прозовій формі,невеликий обсяг,містить художні особливості: епітети , порівняння,метафори
Епітети: сивий лунь, попелясто – сірі крила і спину,білу голівку,білуватий живіт,високій густій траві,маленькі білі хмаринки,тихій благодаті.
Метафори:сонце звернуло,повітря гаряче,парад такий,навчання тривало,засвоювати науку полювання, потрібно птахам щоб навчити дітей.
Порівняння: сивий як лунь,мов би трьома поверхами.
Давайте пригадаємо складові частини оповідання. ( експозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація і розв’язка).
Охарактеризуйте будову даного тексту: назвіть експозицію, зав’язку, розвиток дії, кульмінацію і розв’язку.( Слайд №9 додається)
(Учні дають відповіді на питання.)
Який сюжетний елемент в оповіданні передує експозиції?(Заголовок)
Чи є він обов’язковим?(В епічних і драматичних творах заголовок завжди наявний,а в ліричних творах його може не бути) (Слайд №10 додається)
Назвіть частини тексту, не пов’язані з розповіддю. (Експозиція) (Слайд №11 додається)
Вибірково-розподільна робота в парах
Ознайомтеся зі словами та словосполученнями на картці 3. Прочитайте завдання, запропоновані на слайді 12. На виконання цього завдання у вас є 3 хвилини.
( Слайд №12 додається)
Перша пара обирає і записує слова і сполучення слів, що служать для зв’язку речень на початку оповідання;
Друга пара обирає і записує слова і сполучення слів для вираження послідовності дії в основній частині;
Третя пара обирає і записує слова і сполучення слів для зв’язку речень у кінці оповідання.
Нарешті, згодом, це було, якось, ось так, потім, пізніше, одного разу, це трапилося, раптом, ось така історія, після того, таким чином, пригадувалося мені, несподівано, ось такий випадок, тоді.( Картка 3 )
Давайте перевіримо виконане завдання. (1 учень читає, інші перевіряють за слайдами.)
Слайд №13(Відповіді 1 пари) Слайд № 14(Відповіді 2пари)
Це було,якось,одного разу,це трапилось,пригадувалося мені.(Слайд №13додається)
Нарешті,згодом,потім,пізніше,раптом,після того,несподівано,тоді.( Слайд№14)
Ось так,ось така історія,таким чином,ось такий випадок. (Слайд №15 – відповіді 3 пари - додається)
Відновлення деформованого тексту.
Для перевірки вашої уважності пропоную побути в ролі редакторів і відновити деформований текст, запропонований на картці 4. Завдання ви можете прочитати на слайді.
Прочитайте окремі частини висловлювання. Розташуйте їх так, щоб відновити послідовність розповіді в народному оповіданні ( Слайд №16 додається)
ГЕРЦЬ ХМЕЛЬНИЦЬКОГО
Частина 1 Хмельницький замовив собі добру шаблю, коня і виїжджає на поле поєдинку. Довгий час він діяв так, щоб цілком обезсилити противника. А той поляк тоді, як під’їхав до Хмельницького після тої волокити, здибив острогами коня, щоби він скочив, і в той час хотів рубанути шаблею нашого гетьмана. Але Хмельницький зрозумів хитрий задум поляка. Швидко, в той момент, коли кінь шляхтича став на дибки, Богдан опускається попід своїм конем і блискавично вилазить на нього з другої сторони. Кінь поляка вже опустився на землю, і вершник був відкритий. Цим скористався Хмельницький. Рубнув він шаблею противника. Коли той звалився з коня, Хмельницький послав гінця до поляків, щоб ті забрали свого трупа.
Частина 2
За часів війни козаків з Польщею у шляхетському війську був один дуже добрий воїн, який прекрасно володів прийомами рукопашного бою на шаблях, уважався взагалі непереможним. Він звернувся за дозволом до своїх воєначальників, щоб ті дали йому згоду на його поєдинок з самим Богданом Хмельницьким. Ті довго відмовлялися, бо цінували його, того шляхтича чи якогось там іншого магната по-їхньому, як здібного командира. Але він таки домігся свого.
Частина 3
Так наш запорізький гетьман урятував честь свою і свого війська від підлих насмішок польського панка.
Чаcтина 4
Тоді він посилає листа Богданові Хмельницькому з пропозицією виступити з ним на поєдинок. Хмельницький розумів, що йти на такий крок — означає ризикувати долею козацьких військ. Довго роздумував, а тоді каже: «Щоб польська латка не сміялася з українського народу, я піду на герць» (Нар. творчість).
Слайд №17(Відповіді - додається)
1.За часів війни козаків з Польщею у шляхетському війську був один дуже добрий воїн, який прекрасно володів прийомами рукопашного бою на шаблях, уважався взагалі непереможним…(експозиція). Він звернувся за дозволом до своїх воєначальників… (завʹязка)
2. Тоді він посилає листа Богданові Хмельницькому з пропозицією виступити з ним на поєдинок…(завʹязка)
3. Хмельницький замовив собі добру шаблю, коня і виїжджає на поле поєдинку. Довгий час він діяв так, щоб цілком обезсилити противника…(розвиток дії) . Кінь поляка вже опустився на землю,і вершник був відкритий…(кульмінація)
4. Так наш запорізький гетьман урятував честь свою і свого війська від підлих насмішок польського панка.(розвʹязка)
Назвіть основні частини оповідання даного тексту.
Складіть план оповідання (Слайд №18 додається)
План
1.Бажання непереможного воїна .
2. Лист Б.Хмельницькому .
3. Хмельницький на полі бою.
4. Перемога Б.Хмельницького в поєдинку.
5.Честь Хмельницького.
Усно перекажіть відновлене висловлювання.(Переказ «Ланцюжком»)
І\/. Рефлексія .
Давайте перевіримо чи досягли ви своєї мети, яку поставили на початку уроку? (переміщення по годиннику)
V. Підсумок уроку. Виставлення оцінок
VІ. Домашнє завдання .(Слайд №19 додається)
- Скласти оповідання про одну із цікавих пригод, що сталася з вами нещодавно.
Дібрати влучний заголовок.
- Скласти оповідання на тему «Цей вчинок можна назвати подвигом»,
додержуючись вимог до побудови оповідань.
Творче моделювання висловлювання (робота в групах)
Прочитайте текст на картці 5 . Дослідіть, які частини оповідання наявні, а які — випущені.
Картка 5.
ЯК АНДРІЙКО БІДИ ПОЗБУВСЯ
Андрійко — хороший хлопець. І дружити вміє, і на березу найвищу вилізе — не побоїться. І любили б його товариші, і поважали б дуже, коли б не одна його серйозна біда. Андрійко іноді вже й сам не рад, та що ти з цим язиком поробиш! Стрибає в роті, коли його ніхто й не просить. Андрійко ще не встигне подумати, а він уже візьме й похвалиться. Якби по правді, то було б півбіди! А так… Прокинувся Андрійко рано, ще навіть сонце не сходило.І з того дня Андрійка наче хто підмінив. Перш ніж сказати щось, він завжди зважить, подумає. Недарма кажуть люди, що світ брехнею можна пройти… лише назад не повернешся (В. Шевчук).
Працюючи в групах, змоделюйте основну частину висловлювання відповідно до поданих початку й кінцівки.
Назвіть основні сюжетні елементи складеного оповідання.
|