Понеділок, 13.05.2024, 13:26
Вітаю Вас Гість
Головна | Реєстрація | Вхід
  Маковищанське НВО "ЗОШ І ступеня - дитячий садок"
 "Моя школа - моя родина"

Головна » Статті » Творчий доробок наших вчителів » Стеценко Лариса Іванівна

РМ. Особливості побудови твору – оповідання. 7 клас

РМ. Особливості побудови  твору – оповідання

Тема : РМ. Особливості побудови  твору – оповідання

Повторення вивченого про жанри мовлення. Оповідання. Особливості його побудови

Мета: поглибити знання учнів про основні жанри мовлення, ознайомити з особливостями   побудови оповідання, його основними ознаками; удосконалити вміння визначати тему й основну думку висловлювання; характеризувати будову оповідань,  відновлювати деформований текст ;розвивати логічне мислення;культуру зв’язного мовлення;виховувати любов до художньої літератури,рідного слова.

Тип уроку:  урок розвитку комунікативних умінь і навичок

Вид уроку: розвиток критичного мислення з використанням ІКТ

 Обладнання: ноутбук, телевізор, картки, презентація

                                                           ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент (звучить музика).

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вступне слово вчителя.

Що саме цінне для людини? (Спілкування). Та не з кожною людиною цікаво спілкуватися. Якими якостями має володіти гарний  співрозмовник? Звичайно, це вміння гарно розповідати.

Сьогодні на уроці ми будемо вчитися будувати  твір-оповідання, який зацікавить нашого співрозмовника.

Оголошення теми уроку (Слайд №1)                     Мета уроку(Слайд №2)

Тренінгова вправа «Мої очікування від уроку»

Ми всі щось очікуємо від цього уроку. На його початку напишемо свої сподівання на піщинки і приклеїмо їх у верхню частину пісочного годинника. В кінці уроку ми зможемо перевірити, чи справдились наші сподівання. Своє  побажання я прикріплю першою (зачитую, прикріплюю)

(Учні отримують піщинки, на яких пишуть свої побажання, що вони хочуть навчитись на уроці. По черзі підходять до пісочного годинника і приклеюють свої папірці у верхню його частину.)

ІІІ. Розвиток пошукової пізнавальної активності учнів

Експрес-опитування (Слайд №3 додається)

Перед вами запитання, на які потрібно дати швидку відповідь:

1. Які жанри мовлення вам відомі?(Стаття підручника,вірш,казка,газетна чи журнальна стаття,план роботи,оголошення,молитва.)

2. Назвати основні жанри публіцистичного стилю .(Промова,звернення,виступ на мітингу,газетна чи журнальна стаття про життя суспільства)

3. З якими жанрами офіційно-ділового стилю ви знайомилися в 6 класі?

(План роботи;оголошення)

4. Якому стилю мовлення властивий такий жанр, як оповідання? (Художньому) Свою думку обґрунтуйте. (В ньому є порівняння,метафори,епітети,гіперболи.)

5. Пригадайте  з уроків української або світової  літератури основні ознаки оповідання.  (Невеликий обсяг; прозова форма; невелика кількість дійових осіб-2-3; стислість описів і розповіді про події та персонажів; розповідний спосіб викладу,невеликий проміжок часу)

6. Чим оповідання відрізняється від інших жанрів художнього стилю? (Жанри художнього стилю:вірш,поема,повість,роман,п’єса,казка,оповідання)Відрізняється від вірша тим,що  оповідання написане прозовою формою,а вірш-римованою;

 Казки:казка містить фантастику;буває як і народною,так і літературною; а в оповіданні реальні факти із життя і є автор.

Повість-більша за обсягом, більша кількість персонажів,більший проміжок зображуваного часу.

Пʹєса-дійові особи,поділ на акти і яви,характер героїв розкривається через діалоги;а в оповіданні – через описи.

Вибірково-пошукова робота (робота в групах). (Слайд №4 додається )

Об’єднайтеся в групи  (пропоную учням погрупуватися за своїми вподобаннями.)

Завдання. (картка 1.)Виписати жанри мовлення, характерні художньому стилю. Свій вибір обґрунтувати.

На виконання цього завдання у вас 2 хвилини (2групи по 3 учні)

Нарис, фоторепортаж, оповідання, інтерв’ю, повість, стаття, роман, звіт, поема, реклама, балада, доручення, розписка, сонет, новела. ( Слайд №5 додається)

 (Відкриваю слайд, учні міняються зошитами і перевіряють, звіряючись зі слайдом.)

Правильна відповідь:  Нарис, оповідання, повість, роман, поема, балада ,сонет, новела (Художні твори мають певні худ. особливості - тропи,ліричні відступи, авторські оцінки,присутній худ. вимисел),  ін. жанри мовлення є реальними і не мають худ. особливостей)

ІІІ. Оформлення систематизованих знань учнів про оповідання

Колективне опрацювання схеми.

Давайте систематизуємо наші знання про оповідання.

Особливості  оповідання (Слайд № 6 додається)

  1. Яким за обсягом має бути оповідання?
  2. В якій формі воно написане?
  3. Яка кількість дійових осіб наявна в оповіданні?
  4. Які повинні бути описи і розповіді про події та персонажів в оповіданні?
  5. Який спосіб викладу художнього матеріалу використовується в оповіданні?

                                     Слайд №7(таблиця)

 

Завдання

 Прочитайте текст мовчки і  доведіть, що висловлювання належить до оповідання ( Текст-зразок ви знайдете на картці 2 в роздатковому матеріалі.  У вас є 2 хвилини.).  (Тихо звучить музика  ) . (Текст надрукований для кожного учня і вчителів. Картка 2)  (Слайд № 8 додається)  

СИВИЙ ЛУНЬ

Часто можна почути приказку: сивий як лунь. Та не всі знають, що воно таке — сивий лунь. Не знав цього і я, хоча не раз  чував приказку.  Я  дізнався, що лунь — це такий птах. Є їх кілька видів: польовий, степовий, болотяний і луговий. Та «сивий» найбільше пасує до польового луня. Старий самець має попелясто-сірі крила і спину, білу голівку і білуватий живіт (експозиція).     Одного разу випало мені спостерігати, як лунь полює. І ось що я (зав,язка)помітив:   він завжди вилітає в один і той же час і в одному й тому ж напрямку. Політ його незвичний: птах майже не махає крилами, так що здається, ніби він дуже втомився й ось-ось упаде. А насправді лунь пильно вишукує здобич: мишей, ящірок, дрібних пташок. Якось ішов я лугом по високій та густій траві. Сонце звернуло вже за полудень і перестало припікати, та повітря було ще гаряче. Стомившись, я ліг горілиць. Тихо шелестіла трава, у блакитному небі пливли маленькі білі хмаринки. У цій тихій благодаті я задрімав.  Прокинувся від пронизливого пташиного крику. Наді мною літали луні. Літали не безладно, а мовби трьома поверхами. Найвище кружляв старий, досвідчений птах, трохи нижче — троє молодих, а ще нижче — мати-луниця. «Що воно за парад такий?» — здивувався я. Старий лунь ловив на землі здобич, високо злітав і кидав її. Молоді луні намагалися зловити. Спочатку це їм не вдавалося. Тоді здобич коло землі підхоплювала луниця. Піймавши, вона злітала вгору, а лунь-батько займав її місце внизу, і навчання тривало далі. Ось один молодий лунь таки приловчився впіймати здобич. Батько кинувся шукати нову. Щодалі йому доводилося частіше й частіше ловити на землі здобич. Усе спритніше підхоплювали її діти(розв.дії) Раптом сталося щось дивне. Двоє метких молодих птахів щоразу спритно ловили здобич, не допускаючи до неї третього. Ніби збиткували над ним. Тоді батько стрімголов кинувся вниз і відігнав бешкетників. Тепер засвоювати науку полювання залишився третій молодий лунь(кульмінація)… «Скільки ласки й суворості, наполегливості й терпіння, — подумалось мені, — потрібно цим птахам, щоб навчити дітей… Чи не так воно і в людей?..»(розв,язка) (Г. Майстренко).

Отже, давайте доведемо, що дане висловлювання є оповіданням. (Учні висловлюють свою точку зору. Доводять її.)  Розповідь про 1 подію,у прозовій формі,невеликий обсяг,містить художні особливості: епітети , порівняння,метафори

Епітети: сивий лунь, попелясто – сірі крила і спину,білу голівку,білуватий живіт,високій густій траві,маленькі білі хмаринки,тихій благодаті.

Метафори:сонце звернуло,повітря гаряче,парад такий,навчання тривало,засвоювати науку полювання, потрібно птахам щоб навчити дітей.

Порівняння: сивий як лунь,мов би трьома поверхами.

Давайте пригадаємо складові частини оповідання. ( експозиція, зав’язка,  розвиток дії, кульмінація і розв’язка).

Охарактеризуйте  будову даного тексту: назвіть  експозицію, зав’язку,     розвиток дії, кульмінацію і розв’язку.( Слайд №9  додається)

(Учні дають відповіді на питання.)

Який сюжетний елемент в оповіданні передує експозиції?(Заголовок)

Чи є він обов’язковим?(В епічних і драматичних творах заголовок завжди наявний,а в ліричних творах його може не бути) (Слайд №10  додається)

Назвіть  частини тексту, не пов’язані  з розповіддю. (Експозиція) (Слайд №11 додається)     

Вибірково-розподільна робота в парах

Ознайомтеся зі словами та словосполученнями на картці 3. Прочитайте завдання, запропоновані на слайді 12. На виконання цього завдання у вас є 3 хвилини.

( Слайд №12  додається)

Перша пара обирає і  записує слова і сполучення слів, що служать для зв’язку речень на початку оповідання;

Друга пара обирає і  записує слова і сполучення слів  для вираження послідовності дії в основній частині;

  Третя  пара обирає і  записує слова і сполучення слів  для зв’язку речень у кінці оповідання.

Нарешті, згодом, це було, якось, ось так, потім, пізніше, одного разу, це трапилося, раптом, ось така історія, після того, таким чином, пригадувалося мені, несподівано, ось такий випадок, тоді.( Картка 3 )

Давайте перевіримо виконане завдання. (1 учень читає, інші перевіряють за слайдами.)

       Слайд №13(Відповіді 1 пари)                Слайд № 14(Відповіді 2пари)

Це було,якось,одного разу,це трапилось,пригадувалося мені.(Слайд №13додається)

Нарешті,згодом,потім,пізніше,раптом,після того,несподівано,тоді.( Слайд№14)

Ось так,ось така історія,таким чином,ось такий випадок. (Слайд №15 – відповіді 3 пари - додається)

Відновлення деформованого тексту.

Для перевірки вашої уважності пропоную  побути в ролі редакторів і відновити деформований текст, запропонований на картці 4. Завдання ви можете прочитати на слайді.

Прочитайте  окремі частини висловлювання. Розташуйте  їх так, щоб відновити послідовність розповіді в народному оповіданні ( Слайд №16  додається)

ГЕРЦЬ ХМЕЛЬНИЦЬКОГО

Частина 1  Хмельницький замовив собі добру шаблю, коня і виїжджає на поле поєдинку. Довгий час він діяв так, щоб цілком обезсилити противника. А той поляк тоді, як під’їхав до Хмельницького після тої волокити, здибив острогами коня, щоби він скочив, і в той час хотів рубанути шаблею нашого гетьмана. Але Хмельницький зрозумів хитрий задум поляка. Швидко, в той момент, коли кінь шляхтича став на дибки, Богдан опускається попід своїм конем і блискавично вилазить на нього з другої сторони. Кінь поляка вже опустився на землю, і вершник був відкритий. Цим скористався Хмельницький. Рубнув він шаблею противника. Коли той звалився з коня, Хмельницький послав гінця до поляків, щоб ті забрали свого трупа.

Частина 2

За часів війни козаків з Польщею у шляхетському війську був один дуже добрий воїн, який прекрасно володів прийомами рукопашного бою на шаблях, уважався взагалі непереможним. Він звернувся за дозволом до своїх воєначальників, щоб ті дали йому згоду на його поєдинок з самим Богданом Хмельницьким. Ті довго відмовлялися, бо цінували його, того шляхтича чи якогось там іншого магната по-їхньому, як здібного командира. Але він таки домігся свого.

Частина 3

Так наш запорізький гетьман урятував честь свою і свого війська від підлих насмішок польського панка.

Чаcтина 4

Тоді він посилає листа Богданові Хмельницькому з пропозицією виступити з ним на поєдинок. Хмельницький розумів, що йти на такий крок — означає ризикувати долею козацьких військ. Довго роздумував, а тоді каже: «Щоб польська латка не сміялася з українського народу, я піду на герць» (Нар. творчість).

 Слайд №17(Відповіді - додається)

1.За часів війни козаків з Польщею у шляхетському війську був один дуже добрий воїн, який прекрасно володів прийомами рукопашного бою на шаблях, уважався взагалі непереможним…(експозиція).  Він звернувся за дозволом до своїх воєначальників… (завʹязка)

2. Тоді він посилає листа Богданові Хмельницькому з пропозицією виступити з ним на поєдинок…(завʹязка)

3. Хмельницький замовив собі добру шаблю, коня і виїжджає на поле поєдинку. Довгий час він діяв так, щоб цілком обезсилити противника…(розвиток дії) . Кінь поляка вже опустився на землю,і вершник був відкритий…(кульмінація)

4. Так наш запорізький гетьман урятував честь свою і свого війська від підлих насмішок польського панка.(розвʹязка)

 Назвіть основні частини оповідання даного тексту.

Складіть план оповідання (Слайд №18 додається)

 

План

1.Бажання непереможного воїна .

2. Лист Б.Хмельницькому .

3. Хмельницький на полі бою.

4. Перемога Б.Хмельницького в поєдинку.

5.Честь Хмельницького.

Усно перекажіть відновлене висловлювання.(Переказ «Ланцюжком») 

 

І\/. Рефлексія .

Давайте перевіримо чи досягли ви своєї мети, яку поставили на початку уроку? (переміщення по годиннику)

V. Підсумок уроку. Виставлення оцінок

 VІ. Домашнє завдання .(Слайд №19 додається)

 

  1. Скласти оповідання про одну із цікавих пригод, що сталася з вами нещодавно.

 Дібрати влучний заголовок.

  1. Скласти оповідання на тему «Цей вчинок можна назвати подвигом»,

 додержуючись вимог до побудови оповідань.

 

Творче моделювання висловлювання (робота в групах)

 Прочитайте текст на картці 5 . Дослідіть, які частини оповідання наявні, а які — випущені.

Картка 5.                

                                    ЯК АНДРІЙКО БІДИ ПОЗБУВСЯ

Андрійко — хороший хлопець. І дружити вміє, і на березу найвищу вилізе — не побоїться. І любили б його товариші, і поважали б дуже, коли б не одна його серйозна біда. Андрійко іноді вже й сам не рад, та що ти з цим язиком поробиш! Стрибає в роті, коли його ніхто й не просить. Андрійко ще не встигне подумати, а він уже візьме й похвалиться. Якби по правді, то було б півбіди! А так… Прокинувся Андрійко рано, ще навіть сонце не сходило.І з того дня Андрійка наче хто підмінив. Перш ніж сказати щось, він завжди зважить, подумає. Недарма кажуть люди, що світ брехнею можна пройти… лише назад не повернешся (В. Шевчук).

 Працюючи в групах, змоделюйте  основну частину висловлювання відповідно до поданих початку й кінцівки.

Назвіть  основні сюжетні елементи складеного оповідання.

 

 
Категорія: Стеценко Лариса Іванівна | Додав: Музыкант (11.03.2015)
Переглядів: 4093 | Коментарі: 5 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Випадкове фото
Випадковий матеріа
[09.06.2014][Мої статті]
Робота школи (0)
Категорії розділу
Чубукова Катерина Володимирівна [0]
Чернявка Вікторія Вікторівна [11]
Гайструк Олена Андріївна [7]
Стеценко Лариса Іванівна [17]
Костенко Оксана Валеріївна [13]
Шпорталюк Найля Сабурбаївна [3]
Чубукова Валентина Миколаївна [1]
Рудьківський Олександр Іванович [0]
Грищенко Володимир Михайлович [0]
Вхід на сайт
Пошук
Календар
Друзі сайту
  • Відділ освіти Макарівської РДА
  • Макарівський РМК
  • ЦТДЮ ім. Д. Туптала
  • ЦДЮ Київщини
  • КОІПОПК
  • Міністерство освіти і науки України
  • Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0
    Copyright MyCorp © 2024Безкоштовний хостинг uCoz